Friday, July 5, 2013

Pengalaman beli barang di Ebay


Beli barang online memang mudah... hanya perlu visa, paypal, dan account bank.. oleh sebab itu bertambah2 la boros.. ye tak...

Aku sekarang ni gian pulak membeli kat ebay... x kira la secara bid or buy it now... semua aku hentam jer... Nak barang cepat dan aku betul2 nak aku buy it now.. klu nak ikut nasib aku bid jer... klu ada duit semuanyer senang kan...

Tapi yang payah dan susah dan merunsingkan dan meng... macam2 meng la adalah bila nak tunggu barang2 tu sampai... kadang2 boleh kena darah tinggi ok... stress jugak bila menunggu barang2 yang kita da bayar ni tapi tak sampai2 lagi...

Aku baru berjinak2 dlm dunia ebay baru la lebih kurang 1 bulan...  last month aku memang beli macam2... beratus2 gak duit aku habis... tapi x nampak kan... sbb kuar ikut on9.. bukan kuar dari wallet... so perasaan dia macam x bershopping jer...

Sepanjang sebulan tu aku da beli 23 barang... dan sepatutnya smpai hari ni aku suppose terima 18 barang... tapi dalam 18 barang yang aku beli ni aku hanya dah dapat 10 barang... lagi 8 aku tak dapat lg... dalam 8 barang yang da lebih sebulan dari shipping date ada 5 barang... 5 barang ni aku tak tau la dapat ke tidak... ikut nasib la.... klu nasib baik aku dpt... dan aku harap aku dapat la barang2 tu.... aku da contact dengan seller... ada yg minta aku tunggu lagi 10 hari... ada yang bagi aku option sama ada 1) seller hantar barang yang baru dan 2) dia refund balik duit aku.... tapi aku bg tau seller tu tunggu la 10 hari lagi... nanti kita tgk yang mana satu yang sesuai... nak barang ke nak refund... dan ada gak seller yg senyap seribu bahasa... seller yg jenis ni harus la aku bagi negative comment dan report kat ebay... siap kau...

Dalam 5 barang tu buy it now ada 2... suppose buy it now tak der prob sbb harga je da mahal... tapi tu la... maybe kastam tgh check dulu kot... sbb dlm 10 parcel yang aku da dapat 5 darinya da berbuka... siap selotape lagi... klu nak bersangka baik maybe 5 barang aku yg x dpt  lagi ni kastam tgh check kot... huhu... harap2 dapat la... barang2 tu yg penting sebenarnyer....

huhu...

Aku ada satu pengalaman yg agak mengerunkan jugak la... aku da bid satu barang ni... aku menang dan aku cam biasa terus bayar... da 2 minggu cam tu tetiba ebay hantar email kat aku cakap yang seller tu da delete barang tu n da close account dan ebay nasihat kan aku supaya x beli barang tu takut kena tipu... aku apa lagi melompatla kan... da la dah bayar... tapi aku cool down dulu tunggu.... dan nasib aku baik... barang tu sampai walaupon seller dia da close account...

Tapi lagi 5 barang ni buat aku tak senang duduk... huhu... tah bila la nak sampai ni aku pon x tau.... 10sen gak menunggu2 cam ni.... tapi kali ni aku da nekad... klu barang2 tu x sampai pas ni x nak beli kat ebay lagi... tapi... IYE KE???????

33 comments:

arda said...

sy nk tgk awk beli apeeee? gmbr mne?

Ms. Wanniey said...

haha.... nanti.... x der mood... bnyk barang x dpt lagi... huhu... sedihhhh

Albab said...

Selalu average berapa hari baru sampai.. And dia hantar pakai pos malaysia ke bile brg smpai malaysia???

Anonymous said...

nak tanye..barang memang sampai terus rumah ke?

Anonymous said...

first i beli barang kt ebay guna paypal ok jew transaction ok jew successful....n i pon beli brg yg kedua tp xbleh nk transaction,yg hairannye paypal still caj rm3.30..walaupon transaction xberjaya,i buat 3 kali stil xberjaya paypal still caj rm3.30, so rugi i rm9.90, kenapa jadi mcm tu ye? sapa bleh tlg...please help me.. :(

Ms. Wanniey said...

alamak... sori korang2 yg tanya kat cni... aku da lama x bukak blog... so aku jawab skrg x pe kan????

Albab : lama gak la ko kena estimate dlm 30 hari gitu... klu lebih dari 30 hari ada potensi ko mmg x kan dpt barang ko... aku ada la 2-3 barang yg still x dpt smpi ke hari ni...

Anon : barang tu di hantar ikut alamat ko la... klu ko bg alamat rumah dia trus hantar smpi rumah... klu letak alamat opis dia hantar ke opis... dia hantar cam surat biasa tu jer...

Cik Anon : x tau la... sy punya transaction x pernah tak berjaya mybe leh consult dgn org paypal...

Anonymous said...

salam kak kalau barang yg dbeli dh sampai kena bayar apa2 x macam tax ke???

Ms. Wanniey said...

Setau akak cam tak der jer... hehe.. selama akak beli kat ebay ni blom pernah kena tax lg....

Anonymous said...

Salam Kak.tumpang tnya klau sy beli barang dkt ebay tp shippingnya guna UPS nnti lepas kastam check,barang tu pos laju ke yg akn hntar kepada sy.

Ms. Wanniey said...

alamak tak pasti la pulak... tp kwn akak pernah bli ipad dr us... guna UPS ni... n UPS ni hantar straight Ipad tu kat opis kitorg.... (sbb address shipping ke opis).. harap2 jawapan ni membantu la...

Ilyani said...

Assalam, macam mane nak tau die akan pakai courier ape ye?

Ms. Wanniey said...

Wslm Ilyani... senang jer... klu dia x charge courier dia guna perkhidmatan pos biasa... klu dia charge courier dia akan statekan courier apa yg diaorg guna... biasanyer UPS yg sy slalu nmpk...

Ms. Wanniey said...

lupa... lg satu klu nak kepastian boleh la PM seller tu... diorg akan bgtau...

Ilyani said...

ok tq :)

Mohamad Yasir Bin Pilus said...

Salam... Saye ade beli brang dari us... Nak tnye.. Adekah harge atau caj perkhidmataan tambahan dikenakan ke atas saye nnti? Die tak nyatakan courier... Saye takot dikenekan caj yg berlebihan lah... (^_^)/

Unknown said...

Wani nk tnye.. sy beli brg kt us.. gune paypal n kaedah debit card cimb n xde duit pun dlm tu.. kononnye da menang bid n kompem bru nk bank in masukkan kt situ.. sy x pahamla kt situ.. tlg sy pls..

Ms. Wanniey said...

Mohamad Yasir, Biasanyer diaorg akan statekan sekali baper caj courier... x pernah dgr lagi kwn2 sy yg kena caj berlebihan pulak... hehe.. lg elok klu tnyer kat seller.... k???

Ms. Wanniey said...

alamak Norina sy tak phm ur situation... erm... ok klu sy la kan.. sy guna big card... dlm kad sy tu plg banyak pon sy topup RM50... dan sy linkkan dgn Paypal.. so bila nak bayar sy bayar guna paypal dan paypal akan tolak duit dlm kad big sy...

Klu awk da link kan cimb card awk ke paypal... ble awk da menang bid... awk gi la masukkan duit dlm account cimb awk.. so pas tu blh la awk bayar...

Ms. Wanniey said...

N Plus... pastikan dulu barang korang tu kena cukai ke tidak... klu kena cukai akan sangkut kat kastam... sbb suma barang2 tu kastam check dulu... klu agak2 bercukai sedia2kan la duit yer...

Anonymous said...

mcm mne nak tau barang kite beli kena cukai ke tak..ada list ke..atau seller yg akan bagi tau..?

aXia said...

Hi Wanniey,
Kalau kita menang bid, dalam masa berapa lama kena buat payment? tau tak? thank u in advance :)

Ms. Wanniey said...

Hi axia... sy selalunyer bayar secepat mungkin...

Anonymous said...

Big card tu camne ek..buat kt bank mn..

Anonymous said...

seller 2 kite dpt dr email yg kte buat ke mcmn..xfham beli guna seller 2

Unknown said...

waniey awak beli ,dia bagi tak tracking number?

Anonymous said...

Nak tanya kak wani..kalau saya da bid barang tapi tak jadi beli..ebay ambik tindakan ke terhadap saya? Sebab saya tak de paypal

Beli token PLN said...

Masih takut belanja di ebay takutnya ga nyampe tuh barang

Pusatpay said...

kalau saya mending beli di situs lokal deh :)

Wak Lat said...

yep, pengalaman bagus utk lebih berhati2., ;p

Anonymous said...

thun ni sy ada 3 item dri ebay x sampai...ship sejak jan dan feb.mgkin fraud seller o ada org pnjng tangan pos transit d msia....

Unknown said...

Kalau beli dari us, nak yg selamat dan murah. guna viabox.mmg best.

Unknown said...

Kalau beli dari us, nak yg selamat dan murah. guna viabox.mmg best.

Mr MM said...

pakai Viabox la senang

Post a Comment