Tuesday, July 30, 2013

Review : Setinggan (1981)


Korang pernah tengok cerita ni???? Aku pernah tengok masa kecik2 dulu... ayat yang paling aku ingat "MUSTIKA RATUUUUU" dulu2 aku rasa mustika ratu tu cam gempak la sbb ada dalam movie kan.... Scene paling aku ingat time Yusni Jafar bersauna kat Mustika Ratu... haha... Kelakar... Skrg sauna cam tu boleh wat kat rumah jer... boleh bli kat Nazcon...

Ok.. back to cerita ni... Aku x tau ble la exectly cerita ni dibuat... sbb ble aku google tak der wiki pulak... tapi major tulis 1981... yer la tu kot... aku pon x lahir lagi time ni... Ibu ngan Ayah aku pon lom kawen lagi time ni... Cerita ni mengisahkan Sudin yang berhijrah ke bandar Kuala Lumpur untuk meningkatkan taraf hidup dia...dan dia tak nak duduk kampung mybe tak rugged la duk kampung kan... tapi dia tunjuk kat kampung tu tanah dia sendiri and dia ada kebun buah2an... dan ayah dia tinggal sorang... Lepas da dapat kerja sebagai  Security Guard dan menyewa kat kawasan setinggan dia bawak la anak bini dia sekali....

Mengikut cerita ni kawasan setinggan ni rumah rapat2 toilet ada kat luar and punca air kongsi2 dan kena siapkan paip getah panjang dan ada time2nyer... So bila duduk macam ni ada jer la yang tak kena... Bergaduh la apa lah... tapi aku tgk cerita ni sebenarnyer ada benda yang dia nak sampaikan macam Jaga kebersihan, Vandalisma, Semangat Kejiranan, dan macam2... Best cerita ni....

So klu korang da boring tak tau nak tgk cerita apa... try r tengok cerita ni.... best jugak.... Klu tak tau nak tgk kat mana search je kat youtube : Setinggan... mesti korang jumpa....

Dalam 5 bintang aku bagi


No comments:

Post a Comment