Friday, November 6, 2009

Keb***han


Erm... Bengang + Marah... tapi naper aku plak yg nk bengang sgt???? Org lain x ckp aper pon (ak rasa r)... kenapa la prangai diorg semua mcm tu??? Giler ker aper??? pendek sgt akalnya... tp ibu aku cakap klu da x der pelajaran mmg la mcm tu... Betul ke?? kenapa la diorg tu senang sgt nk musnahkan, rosakan barang org lain??? Aku rasa ni diorg ni tersampuk iklan P1 WiMAX - Potong, ini menunjukan promosi P1 tu berjaya smpai pakcik² kat neighboorhood aku jd cm tu... (apa yg aku mengarut ni???) Klu korg nk tau... 26 Oktober 2009 dlm kul 6.00pm aku pon berjalan lah dari LRT berlengang lengok untuk balik ke rumah... da dkt ngan area umah aku, aku tgk ramai sgt la org macam ada pesta... aku pon tnyer dlm hati... pe hal diorg ni?? ada kenduri aper ni??? nk kata ada org meninggal muka masing² xcited jer... sekali aku pandang kat pokok mangga apple yg di import dr sri langka (diulang di import dr seri langka) yg menurut tuan punya benih pokok ada 2 biji benih jer dulu dia import satu pokok tu ler satu lg bagi kat ayah aku (tp pokok tu da mati... hehe) diorg tgh happy² jer tebang... Dengan tetiba aku rasa darah menyirap jer kat atas kpla.. aku rasa mybe muka aku da merah padam kot... menahan mrah... diorg yg reramai kat situ semua pon pandang aku... muka msg² cuak... aku pon balik umah trus tnyer ibu aku...

aku : ibu, kenapa diorg tebang pokok mangga tu... kan banyak lg buah dier???

Ibu : entah r diorg x ckp apa² po
n
(ayat ini telah diolah semula - tp lebih kurang r)

aku pon kuar la dr umah nk smpan kasut... tp bila aku tgk diorg cm happy jer potong pokok yg sedang segar bugar... buah banyak gila... aku jadi bengang giler r... terus aku tnyer.....

aku : H, naper tebang pokok tu.... (anak pakcik - yg tebang pokok tu [Pakcik W] )
H : ...... (mengeleng² kan kepala dier jer.... *aku tgk da cm org bodoh jer )
aku : Kenapa tebang pokok tu... kan banyak lg buah dier????
Pakcik R : Saya tak tau Wanniey.... diorg pinjam saya punya gergaji... saya bagi la... (tau takut... tp pak cik ni x slh kot... diorg yg pinjam gergaji dier dier bagi r.... pas aku tnyer dier terus balik umah)
Pakcik W : ..... (hanya mengeleng² kepala jer... bengap ke aper??? da bisu ker???)
Ibu aku pon kuar la dari umah tnyer gak.... jawapan tetap sama.... (Mengeleng² kan kepala - da mcm org ***** jer aku tgk) tetiba ada satu suara dari bawah tu...

Pakcik S : Meh la turun bawah ni... ameh buah mangga ni....
aku : terima kasih jer r..... (terus masuk rumah aper pakcik tu ingat aku marah sbb giler sgt nk makan buah mangga tu ker??? tolong r... )

Dlm lebih kurang 10 minit ibu aku balik umah (td dier gi tnyer pakcik² tu kenapa potong pokok tu), ibu aku pon citer r... masa tengahari tu... pakcik Ri ni amek la buah mangga tu... tetiba Pakcik B datang marah² sambil mengacu² kan parang kat Pakcik Ri ni... dier tuduh pakcik Ri ni nk jual buah mangga tu... tp ikut logic r klu stakat amek 4-5 biji nk jual aper nyer??? lg pon semalamnye pakcik B da angkut buah mangga tu berbakul²... dier amek ngan anak menantu dier... Kesimpulannye alasan pakcik² tu ... diorg x nk r ada org bergaduh lg pasal pokok mangga tu... tp yg pelik nyer napa x nk tebang jer pokok yg ada kat blakang umah Pakcik W dan sederat pokok mangga yg isinyer x braper sedap tu??? (jwpnnyer... sbb pokok tu Pakcik W yg punyer...)


Aper yg aku tau diorg ni mmg ada conflic sikit ngan tuan punya biji benih ni... so korg pk la sendiri... pokok yg banyak buah, tak mengganggu sesaper diorg tebang atas alasan xnk ada yg berbunuh² an... perkara yg kecik pon diorg besar²kn tp menurut pakcik B... dier mmg la ada bawak parang (mmg stlye dier letak parang kat pinggang - macam org dolu² lak) tp dier tak wat pon cm tu...

Bak kata Cik S "Kerana buah sebiji abis pokok mangga kena tebang".

FYI : Pokok mangga tu baru 20 thn... berbuah sepanjang thn...

2 comments:

mrs shaifull said...

la, naper wani x ambik kasi akak, akak suka dik oi mangga tu :) nak nakkkkkk

Ms. Wanniey said...

klu k. miza da rasa... wat nyer mengidam... mano den nk cari???

Post a Comment