Thursday, September 23, 2010

Here Come The Day....

RAYA!!!!!!!

Haha... Pagi raya cam pagi2 biasa di kampung... menunggu turn untuk mandi.... masing2 main Cop2... "Lepas Dia mandi Aku... Pas tu baru kau..." ayat-ayat yang aku akan cakap atau dengar 2 kali sehari pagi dan petang... erm... cam tu ler sampai ke last day aku kat kampung.... tak kira la raya ke tak... asal semua keluarga (read: keluarga besar) balik kampung suasana begini la yang akan terjadi.... Tu yang bestnya kampung....

Lagi satu time tido... mesti semua pon tido kat ruang tamu.... susun-susun tilam... yer r walaupon kat kampung aku ni ada 4 bilik semua nya full tau... ramai... dan sangat-sangat best.... tak kisah la tak selesa sikit yer r tido berhimpit-himpit... mandi tak leh lama-lama... tapi mmg best... baru la kampung nama nya....

Pagi raya lepas semua orang balik solat raya mula la sesi bermaaf-maafan dan hulur-menghulur duit raya.... hehe... tahun ni aku dapat duit raya dari Ibu aku ngan Kawan Arwah nenek aku jer... hihi.. Pas abis sesi bermaaf-maafan aper lagi Sesi Photography dari Photographer yang tak professional la... saper lagi klu bukan cousin aku Ms. Zura yang jadi mangsa...

Ini lah Family Aku... Keluarga Mr. Razzak
Baru ku perasan Dua Nurul Berbaju Hitam & 2 Nur Berbaju Putih/Hitam

Jari Photographer pon nak masuk jugak

Aku pulak jd Photographernyer...

Yours Truly & Cousin Zura aka The Photographer

Sister

Ms Syairah aka Dedek

Lady GEGE aka Ms. Chubby

Selepas itu kami ber8 (yang lain duk rumah takut orang datang) pergi beraya ke rumah jiran... Jalan kaki jer babe... Ala2 dari opis ke DBKL gitu... dekat....

Agak lama jugak la kitorg beraya kat rumah tu... nasib baik la hari tu hari jumaat so ada reason nak balik cepat... so 1 rumah jer la kitorg sempat singgah sbbnya jiran-jiran lain pon ada jugak di situ... so jimat masa dan kos diorg... haha... lagi pon aku da berjanji ngan diri aku sendiri raya ni x leh makan banyak-banyak... so taniah kepada aku... aku berjaya... kat rumah pertama ni aku minum air ngan makan la kerepek2 yang ada... cookies, rendang, lemang, ketupat semua tu aku tak sentuh pon...

Lepas Pakcik-pakcik aku balik solat jumaat kitorang pergi ke Negeri Sembilan, Bukit Pelanduk (tmpt menjadi kontroversi satu masa dahulu).... Rumah Makcik Aku... dia ikut husband dia tinggal kat situ... Time nak pergi tu Apak Harry aku ni boleh la pulak silap jalan (sbb dlm mind dia kitorg nak ke seremban) APAKAH???? Itu la sibuk sangat bertext ngan Aweks dia... Bakal Makcik I k.... So U-turn la balik.... Selepas u-turn tu nasib baik kitorg sampai tempat yang dituju....

Sesampainya kitorang kat situ kitorg disambut oleh Mohd Rahmat (Mamat) - cousin aku yang paling kecik sekali... umur dia baru 3 tahun... Aku tengok makcik aku time tu tengah nangis... Kenapa pulak ni... kata aku didlm hati... Time aku nak bersalam-salam dengan orang yang ada kat rumah tu baru la ku tahu yang kitorang ni datang pada time yang salah... diorang tengah buat sesi "Bersalam-salaman sambil meminta Maaf" rupa-rupanya... Sangat hebat babe... Sampai nangis-nangis gitu... Korang Ada???? Aku x der... hehe...

Aku Masih dapat mengawal diri dari makan...
(Abaikan dot.dot.dot yang kelihatan itu)

Ms. Zura yang Love Foods
Jgn main-main ngan dia... BF dia Hensem


Aku Still berpegang teguh pada pendirian aku!!!!

Ketam... Sotong.... Aku terus berlari amik pinggan (bab berlari tu aku sengaja menokok tambah... biar best sikit ini cerita...)

Akhirnya Diet aku musnah jua.... Kenapa la makcik aku ni keluarkan Ketam masak kari kering, Ketam masak halia dengan sotong goreng ni... buat spoil mood nak kurus jer... terus jer aku makan 2 ketam kari kering , 1 ketam masak halia dan sotong ni langsung tak dapat di kira.... huh, melantak habis-habisan aku.... da la tu time balik tu kitorang ditapau dengan Ketam2, sotong, ikan, itik dan banyak lagi lah (bahan2 mentah ok...)

Aunty Siti kita sedang mengusha2 Plaster di syiling...Berangan-rangan tok rumah baru dia la tu... OPPPPSSS

wargh... muka ngantuk... time balik tu... masuk kete aku trus ZZZZZZ
On the way nak pulang ke rumah tu... wan su aku call suruh beraya pulak kat rumah Uda Embun... kelas kan nama nenek ni... Embun tu.... Kitorang kan konvoy 2 kereta... tapi satu kereta jer (yang aku naik) berjaya sampai ke rumah uda Embun yang lagi satu kereta tu sesat... Leh lak tu sesat smpai ke tesco semenyeh... ni yang wat aku musykil ni sampai sekarang.....

Korang tengok Ayam masak lemak (gulai) diatas... ia juga punca-punca aku naik 1 kilo pas raya ni... setiap rumah pon ada babe... so aku pon makan la... da my Fav. nak wat cam ner kan... lagi-lagi gulai orang nogori... mmg x leh tolak.... tapi sesapa pon x dapat challenge Masak lemak cili api arwah nenek aku... mmg sodap.... teringat2... tapi x tau mana nak cari... erm.. kat umah nenek Ms. Liza kot.... "Kak liza... nak ikut balik kg... nak makan masak lemak cili padi yang nenek kak liza masak tu... sedap r.... "

Malam raya ni aku gi berjalan-jalan gak... tak agak2 kan... kitorang gi kajang sampai ke tesco semenyih cari hamper... Pakcik aku nak gi umah bakal mak mertua dia... tu la cari lagi last minit... semua hamper da x der da... yang ada hamper sunsweet... huhu... klu aku yang dapat sah confirm letak jer kat dapur sampai expired... hoho....

Time balik tu ada kejadian yang pelik berlaku... time tu aku x prasan la kul braper... aper yang aku ingat aku smpi2 kat umah tu citer JANGAN PANDANG CONGKAK da nak habis.... Korang nak tau aper yang aku nampak??? Aku nampak 2 orang budak lelaki lebih kurang form 4 atau form 5 tengah berjogging dengan pakai short... tak pakai baju... aku slamber jer tegur... eh toyol ker tu... tapi keding jer.... Apak Harry ngan wan sue x der cakap aper-aper pulak... x kan diorg tak nampak... huhu... depan rumah lak tu... nak kata jogging... aper sal nak jogging malam-malam... tak pakai baju lak tu... isk..isk....

Ok.. Lupa kan kejadian itu... kemeriahan raya kitorang bertambah bila Cousin aku yang kecik, Mr. Mamat balik... Diorang main bunga api la (atau orang kat kampung aku ni panggil Firecracker)... mercun la.... aku??? aku tak join sangat... aku kan penakut... x suka sgt bunyi mercun yang bising tu... cakap jer la aku ni "Wanniey yang Tak Best"... aku x kisah... :P




No comments:

Post a Comment