Sunday, August 1, 2010

DVD-Rom Disappear

Ader sesiaper ada masalah begini??? tiba-tiba korang switch on PC or Laptop tetiba korang tgk DVD/CD-Rom drive korang x der???? Aku ada prob begini... Start dari jumaat yang aku perasan.. sblm-sblm ni aku tak pernah pulak perasan sbb aku jarang gunakan DVD-rom aku... biasalah semenjak dah ada En. Transcend aku yang cute tu... Semua benda aku sumbat kat dlm dia... x der da nk burn2 cd ni... maleh aku...

Hari jumaat hari tu.. aku uninstall game-game yang berlambak dalam Laptop aku... termasuk la The Sims2... pas tu aku nk la install balik sbb aku tgk memory kat Laptop aku x bertambah pon klu aku uninstall software-software kat dlm laptop aku tu... so ble aku nk install haruslah ada CD player kan... aku tgk... Oh My Elle... tiada kesan-kesan kewujudan CD-rom ku... Ohhhh Tiddddddddddaaaaaaakkkkkkkkk.... Aku sudah terbayang-bayang duitku terbang seperti burung-burung dilangit... huhu...

Aku pon text Ms. Shah tnyer kat dier, rasa-rasa aper yang prob... dia kata CD-rom ku perlu ditukar... oooohhhhh sudah semakin jelas duit ku akan berterbangan.... tp aku x mo mengalah... x mo bagi duit aku kat mamat Pakistan yang bukak kedai Kompter kat Imbi tu... Aku pon menggunakan bantuan En. Google tok membantu ku.... Rupernyer ada jugak la orang yang ada prob seperti ku... so... aku bukak satu demi persatu website yang ada... dan aku pon terjumpa solution nyer....

Begini lah yang korang perlu buat klu DVD-Rom korang disappear dari Windows

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

1st STEP

2nd STEP


3th STEP

4th STEP

5th STEP

6th STEP

7th STEP
8th STEP

9th STEP



Korang ikut jer la step-step yang diberikan... pas korang close Regedit.exe tu.. korang perlu restart balik PC or Laptop korang...

and....


TADAAA!!!!!

There your CD-ROM...

Selamat Mencuba....

No comments:

Post a Comment