Saturday, July 31, 2010

Mrs. Field Chocolate Chips Cookies


Raya da dekat... semua orang sibuk-sibuk jual kuih raya... aku pon nk gak sibuk menyebuk kan diri... tp bukan nak jual.. just nak buat... Sbnrnyer da lama aku rasa nak buat cookies.. cuma masa tak mengizinkan (yer r... weekend jer nak kuar... mana nak ada masa... dush!!!)... Aku ada la tertengok n3 kat Pink Stilettos - Mrs. Field Chocolate Chip Cookies... senang jer cara nak buatnyer.. so aku pon pegi la membeli ingredient nyer..

1 cup butter (aku guna 250gm butter - x jumper buttercup so aku main tibai jer)

Bersamaan 1 cup butter
1 cup sugar ( lain x aku akan kurangkan jd 1/2 cup sugar)
1 cup Brown Sugar ( kurangkan jd 1/2 sugar)
2 cups Flour
2 eggs ( Kuning sahaja!!!!)
2 1/2 cups Oatmeal (di blander eh)
1 teaspoon vanilla
1 teaspoon Baking powder
1 teaspoon Baking soda
1/2 teaspoon salt
12oz Chocolate Chips

Cara-cara membuatnya
  1. Mixkan Butter, sugar, brown sugar, Egg yolk, ngan vanilla sampai jadi cream (aku x guna mixer... just kacau smpai kembang... gini ler rupernyer...
  2. Dalam bekas yang lain mixkan Flour, Oatmeal yang telah di blander, baking powder, baking soda dan salt... biar dia sebati.
  3. Campurkan campuran tepung tadi dlm bekas yang ada butter, sugar tersebut hingga sebati.
  4. Campurkan Chocolate chips dan gaul hingga sebati
  5. Masak dlm oven - 190darjah Celsius lebih kurang 8 minit (atau sehingga kelihatan masak)

Aku punya cookies rasa dia not bad... sedap la... cuma bagi aku manis sangat... sbb tu aku akan kurang kan gula tu... pas tu aku pon tersalah gak... telur tu aku gi letak telur putih sekali.. so da jd cm pelik sikit... sebab nya cookies aku tu lembut jer... ssh nak buat bentuk... sbb tu la rupa dia agak buruk... aku masak pon bukan dlm oven aku guna ibu aku nyer multipurpose electric cooker... haha... dia tulis kat ctu leh bakar cookies... tp lain kali aku akan guna kan oven yang betul... bukan aper aku takut sikit nak menghidupkan api... hihi... Aper pon Practice make Perfect... so aku akan cuba lagi... saper nk jd tukang rasa??????

No comments:

Post a Comment