Wednesday, January 5, 2011

Crystal Clear Skin

Aku memang suka tengok orang yang berkulit cantik ni... definisi kulit cantik pada aku adalah kulit yang flawless, crystal clear dan porcelain look... pergh... kalau la aku ada kulit macam ni... erm... tak semestinya kulit cerah/ putih jer yang cantik... tapi klu berkulit gelap tapi klu flawless pon akan kelihatan cantik... contohnyer aweks yang aku jumpa dlm lrt... dia gelap... lebih gelap dari aku yang da sedia gelap ni... tapi kulit dia flawless dan porcelain look... cun siot...

Disebabkan aku berangan-angan tuk dapat kan kulit yang porcelain dan Crystal clear ni aku pon try la mencari tips2 dari sumber2 yang boleh dipercayai seperti MA/SA kat counter2 Skin care so ni la antara tips2 yang diorang bagi kat aku (Basic thingy).....

  1. Scrub - korang perlu lah scrub muka dulu sebelum menggunakan facial cleanser. Motif kita scrub muka adalah untuk menanggalkan sel-sel kulit mati yang terkumpul di kulit dan menyebabkan muka kita nampak kusam dan tak berseri. Tapi scrub yang korang gunakan haruslah yang memang boleh guna untuk everyday... klu x habis la muka korang... huhu... antara scrub yang boleh digunakan everyday adalah 7day Scrub Cream Rinse-off Formula dr Clinique...
  2. Cleansing - Ni korang guna la apa2 pon cleanser yang korang guna... x kisah la jenama apa pon yang penting sesuai ngan kulit muka korang..
  3. Toning - Ni pon penting... toner boleh membersihkan liang-liang roma dan mengetatkan liang roma... so muka korang aku nampak cantik jer tanpa liang-liang roma yang besar-besar... dengan menggunakan toner korang juga boleh menprevent kedutan dimuka dan membuat kulit korang smooth jer... cantik gitu...
  4. Moisturizer - Sangat2 penting dan korang harus gunakan yang betul2 sesuai dengan kulit (Oily, Combination, Dry) ... yer la x semua orang boleh gunakan moisturizer yang sama... kiranya x leh la pinjam meminjam kecuali kalau korang ni sama jenis kulit...
So itu jer la... kalau korang amalkan mencuci muka dua kali sehari dan menggunakan produk yang betul-betul sesuai dengan kulit korang insya-allah kulit korang akan jd Crystal Clear.... dan jangan lupa banyakkan minum air!!!!

No comments:

Post a Comment