Monday, April 29, 2013

Unifi Scam

Kawan seofis aku minta aku post benda ni....

Minggu lepas, 26 April 2013 lebih kurang pukul 1-2 pm kawan aku dapat call dari no costumer service center Unifi (+1300888123) tapi konon 2 mesin call... tapi mesin ni mengikut kata kawan orang suara perempuan cina pelat cakap melayu x macam mesin2 yang biasa kita dgr tu kan... pelat dia melampau2 pulak tu mmg terang2 tau tu scam... suara tu cakap "Anda dimaklumkan terdapat tunggakan dengan UNIFI sebanyak RM3000, untuk penjelasan lanjut anda boleh bercakap dengan perunding kami, sila tekan nombor ...... (x ingat nombor baper)"


Kawan aku pon tekan la nombor tu.. sebab dia pelik UNIFI dia x pasang lagi tapi naper orang tu cakap yang dia ada hutang RM3000... Pas tu bila da sampai kat perunding dia boleh pulak perunding dia tanya sapa nama la... no handphone la... confirm2 diaorang yang call tapi diaorang pulak yang tanya kan... Pelik di situ... Lepas tu kawan aku terus cakap yang dia tak der Unifi dan terus letak....

Dan dalam masa yang sama orang yang lain tapi konon2 dari UNIFI (kali ni Lelaki India) call husband dia pulak... N cakap benda yang sama... tapi husband dia ni pulak boleh terbagi IC nombor... N orang konon2 dari Unifi ni cakap yang husband dia tinggal kat Puchong.... N husband dia marah2 la kan... sbb salah alamat... n kawan aku ni mmg ada submit borang nak masukkan UNIFI tp blom smpai2 lagi technician Unifi katanya da xder port.... baru nak bagi alamat yang betul terputus pulak... maybe sebab da kena marah ngan kawan aku nyer husband so da x reti nak menipu cam ner.... yer la tercall costumer yang tgh tunggu turn pasang UNIFI tp x berpasang2 lagi... tak silap aku macam dari last year jer... so mmg makan maki la orang socalled unifi tu... da jadi cam tu dia terus letak...

Kawan akunyer husband pon call kawan aku cerita benda tu... diaorg berdiscusi dan conclude benda ni scam... pe lagi terus call Unifi(1-300-888-123 - nombor ni diamek di website official TM - "Mobile customers can reach our Customer Service Centre at 1 300 888 123." )... tp x dapat sbb pelanggan dia jer boleh call... so terus gi TM yang berhampiran dan buat aduan n check account betul ker ada kat TM dan da jadi RM3000... Check2 mmg account kawan aku n husband da tak wujud... dan orang TM sarankan dia call semua bank untuk batalkan semua urusan takut2 orang tu boleh transfer duit kan... walaupon x nampak kat mana dia boleh transfer tapi buat la jugak dari hilang duit kan....

Aku suspect klu la kawan aku ni betul2 ada UNIFI mesti orang ni suh kawan aku bayar guna kad kredit dia... dari RM3000 tu maybe dia suh bayar separuh... Klu dapat RM500 pon da kira baik.... Kan???? So korang berhati2 lah yer... lagi2 yang ada kredit card... Apa2 pon klu diorg (mana2 customer service tak kira la TM ker  yang call korang better korang berhati2... atau klu boleh korang btau yg korang akan call dia balik... Klu dia bagi phone number korang amek jer la... tapi jgn call nombor tu... better google la... dan cari nombor yang betul... lagi baik korang amek nombor kat Official website diorg... K???

Tu jer untuk peringatan korang....

update: td org unifi konon2 ni call lagi... kali ni sy tolong jawab... mmg kelakar suara dia.. pelat sgt kot... pas tu kitorg gelak2 n terCakap la pulak "weh , x leh rekod eh???" pas tu tekan la no. 5 macam dia suruh... banyak kali gak... x boleh pon... pas tu putus... haha... mmg kelakar la... tipu org sampai 2 kali call....


No comments:

Post a Comment