Tuesday, April 2, 2013

Kem Bina Semangat - Morib - Tahun 2000

Tiba2 aku teringat cerita time aku form 3 dulu... Aku time tu tuition kat UM... Kat Falkulti Kejuruteraan... So Kiranya time form 3 tu aku da start masuk U... tp last2 x der pon blajar kat U... Hoho... Tuition tu sabtu ahad jer... selain dari tuition tu time Isnin sampai Jumaat aku tuition kat Mentee, Taman Melawati... Tetiba aku rasa cam wah baiknya Arwah ayah aku siap hantar aku gi 2 tuition lagi... tapi result bkn ok pon... huhu...

Ok la... aku sebenarnya nak cerita pasal aktiviti Kem bina semangat time aku tuition kat UM tu... Aku da tak ingat bulan berapa semua tu... yang pasti kitorang bertolak hari Sabtu Pagi... Sabtu pagi tu aku n kawan2 aku siap2 la happy2 nak pegi Kem tu... Yang aku igt yang ada Mrs. Farah, Mr. Shah Is, Mr.Azman, dan ramai lagi (actually da lupa nama2 diorg ni)... Kitaorg gi naik bas menuju ke Morib... Dalam perjalanan tu diorg berenti2 gak... walaupon dekat kan... gedik semuanya... siap konon2 gi tgk rumah Anak2 Sidik...

Sampai2 kitorang pon diberi tempat untuk letak2 barang... sebab kitorg x kan tido pon... aktiviti dia start malam tu jugak... So malam tu aktivitinya adalah masuk ke Hutan sambil pegang tangan... dia letak berselang2... 3 lelaki 3 perempuan 3 lelaki balik... cam tu la seterusnya... aku kat tengah2 depan aku farah... belakang aku da tak ingat sapa... depan farah ada Shah Is... aku igt diorg sebab kitorg satu sekolah... 

Malam tu nasib baik ada bulan... so terang la.... 1st kitorg jalan macam kat kawasan ladang... pas tu lalu kawasan kubur... lalu jugak kat area rumah orang.... pas tu lalu kat pantai... kat pantai ni kitorg siap dengar lagu "Pergi Tak Kembali" actually tu kali kedua kitorg dengar sbb dlm bas time nak gi tu pon kitorg dengar lagu tu jugak... Time tu lagu tu tgh famous kot...

Perjalanan dlm kawasan ladang tu yang payah tu time kena lompat2 longkang besar... actually bukan longkang tp macam tanah yang masuk kedalam... ada 2 cara... 1 lompat melintas... atau terjun dalam lubang tu and pajat balik... aku rasa aku buat cara terjun dalam lubang tu... sebab aku tak kan sampai nyer nak melompat melintas lobang tu...

Xtvt yang paling payah sekali bagi aku time kena jalan atas selut... giler payah weh... jalan betul2 tegak cam biasa kaki korang confirm2 kena sedut... pas tu da tak leh jalan... aku banyak kali kena sampai give up... tensen pon ada... takut pon ada... last2 aku merangkak jer... Si Azman ni nak tolong aku... tapi aku kan sombong time tu... Budget HOT... so x nak la kan... aku pon merangkak jer la... kasut aku da habis berlumpur....

Pengalaman aku kat selut ni mmg boleh memfobiakan aku... time aku nak melintas sungai kecik kena tunggu giliran... kaki aku sebelah memang betul2 tenggelam... aku pon da tenggelam paras peha... sorang mamat ni (sampai sekarang aku tak tau siapa) yang pasti pakai baju putih tolong aku... mula2 dia tarik aku... tak keluar jugak... n lama gak la dia tolong n last keluar gak sebelah kaki.... lagi sebelah tak boleh... lama gak sampai 3 orang tolong aku (2 orang ni askar/ fasi)  last2 mamat baju putih peluk aku dari belakang kuat2 n cuba tarik aku keluar dari selut.... n aku pon dapat la lepas dari selut... X sempat aku nak ucap terima kasih sebab 2 fasi lagi suh aku trus seberang sungai tu sebab nanti klu aku lama kat situ mana tau aku kena selut tu lagi...

Lepas dari selut tu... ok la... aku lega sikit... tiba2 fasi cakap pasal ramai yang kena kat selut tu perjalanan kitorg jadi lambat... so air da naik... sungai yang agak besar kitorg kena redah... klu tak kena patah balik gi selut2 semua tu... aku confirm2 tobat da tak nak.... n aku ni penakut air dan tak reti berenang langsung... Tapi disebabkan nak selamat... aku pon terjun la dalam sungai tu... Nasib baik Azman ada... aku pon pe lagi dari sombong2 jual mahal tadi terus tarik tangan dia berpaut kat dia... time tu da tak de malu ker apa... Janji aku selamat...

Pagi tu kitorg sampai balik kat kem tu dengan basah nya, berlumpur, muka comot... lapar dan penat giler... balik tu terus mandi... da la mandi ni pon satu hal.... campur jer lelaki perempuan... toilet sekali... tak der asing2 nyer... beratur panjang giler...  Siap ada yang mandi kat luar... sabun bukan kat badan tapi kat baju... Kelas giler... tak sanggup aku nak buat cam tu...

N ada sorang budak terus demam2.... Fasi hantar dia balik naik kereta... kitorg yang lain ni naik bas dan balik ke KL... dalam bas kitorg semua tertidur dan da x cover2 cun da... dlm LRT pon kitorg tidur.... nampak sgt kan betul2 penat....

Ada tak kes misteri??? Ada... time dalam hutan tu aku nampak satu group lain macam group kitorg tapi yang peliknya semua baju hitam.... tapi tak tau la mana tau ada kem lain buat cam kitorg gak kan... tp group ni berlainan arah dari kitorg... satu lagi masa dalam hutan ker tepi pantai aku nampak sorang orang asli ni pakai baju cam zaman dulu2 bertenggek atas batu.... duduk situ diam2 jer... kawan aku si farah pon nampak gak...

And klu tak silap aku ada la lagi 2-3 misteri yang lain terjadi tapi aku da ingat2 lupa semua benda tu almaklumla dah lebih 10 tahun nyer cerita kot... Actually da lama aku nak buat N3 ni... Nak ucapkan terima kasih kat mamat baju putih yang tolong aku sebab malam tu aku x sempat ucap terima kasih kat dia... N dia pon time aku pusing tu tgk da tengelam dlm selut cam aku gak... huhu....

No comments:

Post a Comment